Marraskuu 2012

22.11.2012

Apua vastuullisten lahjojen valintaan

Tavanomaisten lehtien selailun rinnalle joululahjoja mietittäessä on noussut internet. Erityisesti nuoret ikäpolvet etsivät aktiivisesti lahjavinkkejä verkosta, esimerkiksi 15-24-vuotiaista jopa 80 % käyttää ostopäätösten tekemiseen netistä löytyvää informaatiota. Lehdet ja mainokset ovat edelleen tärkeämpiä tietolähteitä yli 65-vuotiaille kuluttajille.

Lahjapäätösten tekemiseen on Suomalaisen Työn Liitto kehittänyt niin sanotun Lahjakoneen, jonka avulla ostopäätösten tekeminen saattaa helpottua. Kone auttaa valitsemaan suomalaisia lahjoja oman kiinnostuksen ja itselleen sopivan hinnan mukaan. Lahjakoneen löydät osoitteesta www.suomalainenjoulu.fi. Kannattaa tutustua ja inspiroitua!

 

Vastuullisia valintoja

Keskimäärin suomalainen kuluttaja käyttää joulun valmisteluun ja lahjoihin lähes 400 euroa ja jouluun varatuista rahoista noin 70 % kuluu lahjoihin. Tutkimukseen mukaan viime vuoteen verrattaessa kotimaisuuden merkitys ja lahjan suomalainen alkuperä mainitaan useammin ostokriteerinä. Erityisesti tuotteiden ja palveluiden kotimaisuus on valintakriteeri ylempien tuloluokkien kotitalouksissa.

Tuotteiden ja palveluiden ekologisuus ja eettisyys ovat myös kasvava valintakriteeri ostopäätöksissä, tässä kohtaa erityisesti 15-24-vuotiaille kyseisillä tekijöillä on merkitystä. Viime vuosina on myös mielenkiinto niin sanottuihin aineettomiin lahjoihin yleistynyt. Esimerkiksi tavaroiden sijaan palveluiden suosiminen lahjana on yleistynyt ja tutkimuksen mukaan erityisesti naiset, 25-34-vuotiaat ja varakkain osa väestöstä on ottanut palvelupohjaiset lahjat omakseen.

Lisätietoja tutkimuksesta voi kysyä Suomalaisen Työn Liitosta.

Tutkimuksen löydät kokonaisuudessaan täältä.

 


 

tiimiSano ei tavaralle – anna lahjaksi elämys!

Elämyslahjat Oy on Suomen johtava aineettomia lahjoja tarjoava yritys. Valikoimissa on 500 erilaista elämystä ympäri Suomen. Suosituimpiin lahjoihin kuuluvat tandemhyppy, rallikyyditys, hot jooga ja lasinpuhallus. Elämyksiä ei voi koskaan olla liikaa, mutta monella on tavaroita jo liiaksikin. Elämyslahja on aktiivinen lahja ja myös tapa viettää aikaa lahjan saajan kanssa.

Yritysidea on lähtöisin Liettuasta ja Suomeen Elämyslahjat Oy rantautui vuonna 2010. Yritys toimii myös Baltian maissa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa ja Meksikossa.

Kasvua ekologisista elämyksistä

Lokakuussa 2012 lanseerattiin ekologisten elämyslahjojen kategoria, johon on kerätty ympäristöystävällisiä lahjoja. Ekologiset elämyslahjat eivät vaadi merkittäviä sähkö- tai polttoaineresursseja ja mukana on myös luomutuotteilla suositettavia kauneushoitoja.

44 2

”Halusimme erottaa ekologiset elämyslahjat omaksi kategoriakseen. Jos asiakkaille ekologiset arvot ovat tärkeät, niin nyt ne on helppo erottaa. Haluamme viestiä ekologisuudesta”, kertoo markkinointipäällikkö Joni Salminen. Ekologiset lahjat tunnistaa nettikaupassa vihreästä eko-merkistä.

Yhteistyö Turun AMK:n kanssa

Tällä hetkellä Elämyslahjoissa työskentelee kaksi vakituista työntekijää sekä kaksi harjoittelijaa Turun AMK:n liiketalouden opiskelijoista. Jokaisella on oma vastuualueensa, ja harjoittelijat saavat oikeasti tehdä oman alan työtä. ”Työ on monipuolista. Pienessä yrityksessä saa vaikuttaa, jos on ideoita. Olen innossani erityisesti uusista ekologisista elämyslahjoista!”, kertoo uusista palveluntarjoajista vastaava Anna Ivanisova.

www.elämyslahjat.fi

Teksti: Tiina Jaatinen 11/2012

 


Ympäristöliiketoiminta – palveluita ja tuotteita, ideoita ja konkretiaa

Ympäristöliiketoiminta on laaja kokonaisuus. Ympäristöliiketoimintaa voi olla kaikilla aloilla. Mitä se tarkoittaa?

Pk-yritys voi toimia ympäristöystävällisesti esimerkiksi seuraavin tavoin:

  • Kannustamalla asiakkaita, henkilöstöä ja yhteistyökumppaneita ympäristöystävällisiin toimintatapoihin
  • Vähentämällä jätteiden määrää uusiokäyttämällä ja kierrättämällä
  • Huomioimalla tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutukset koko elinkaaren ajan
  • Innovoimalla kestävän kehityksen mukaisia tuotteita ja palveluita.

Suomeksi sanottuna yritys voi siis aloittaa pienin askelin, vaikkapa huomioimalla ympäristöasiat jouluisissa liikelahjoissaan. Tai sitten yritys voi lähteä kehittämään omia tuotteitaan tai palveluitaan vahvasti kestävän kehityksen mukaisiksi. Tai monia asioita näiden väliltä. Tämä on ympäristöliiketoimintaa eri muodoissaan.

Monet yritykset miettivät näin ennen joulua, miten muistaa keskeisiä yhteistyökumppaneita. Myös näissä lahjoissa – olivat ne sitten tuotteita tai palveluita, aineettomia tai aineellisia – voi ottaa ympäristöasiat huomioon. Monet merkit, kuten joutsenmerkki, Reilun kaupan merkki tai luomumerkki, auttavat valintapäätösten tekemisessä. Samoin Suomalaisen Työn Liiton kehittämä Lahjakone auttaa lahjaideoiden keksimisessä.

Pienillä teoillakin on vaikutusta. Mutta toki parhaimmillaan ympäristöosaaminen ei ole vain pieniä askelia, joiden avulla yritys pystyy määrittelemään itsensä ja toimintansa ekologiseksi. Tehdyillä päätöksillä ja ratkaisuilla voidaan vaikuttaa sekä ympäristön hyvinvointiin että yrityksen omaan toiminnan kehittämiseen positiivisella lopputuloksella. Systemaattisesta ympäristötyöstä hyötyvät lopulta sekä ympäristö että yritys itse.

Lisätietoja: www.egreennet.fi

Kirjoittaja: Piia Nurmi